یاسمین زهرایاسمین زهرا، تا این لحظه: 10 سال و 10 ماه و 13 روز سن داره

سفر به کویر

1393/8/5 10:25
نویسنده : مامانیش

تقریبا یه هقته ای از سفر به یاد ماندنی یاسمین کوچولوی ما به کویر میگذره.و من حالا امدم تا ره آورد این سفر خاطره انگیز رو در وبلاگش ثبت کنم.

جمعه 25 مهرماه 93 ساعت شش صبح به طرف جاده توسکستان حرکت کردیم.

گذشتن از جنگل  در پاییز با برگ های طلایی در طلوعی زیبا  تصویری به یاد ماندنی در ذهن هر رهگذری ثبت میکند.

و یاسمین در خواب نازه وبابایی هم در حال رانندگی.

و من محو تماشای پاییز ومیدانم که تا ساعاتی دیگر تا چشم کار میکند خاک است و خاک.

از شاهرود و دامغان و رشم و معلمان گذشتیم  وساعت یک ونیم به آبشاری باور نکردنی در دل کویر رسیدیم.

این آبشار در پانزده کیلومتری جندق است.

بعد از ناهار و نماز در ابشار به جندق رسیدیم و چرخی در شهر زدیم و به راهمان ادامه دادیم.

چوپانان.اردکان .میبد و اشکذر...

و ساعت پنج ونیم به یزد رسیدیم.

شنبه 26  مهر ماه 93

مسجد امیر چخماق(نخل بزرگ)

موزه آب (خانه کلاه دوزها)

بازار مسگرها(یاسمین زهرا متعجب از سر و صدای کار مسگرها)

خانه لاری ها (اتاق آیینه و روشنایی)

مربوط به دوره قاجار است.

زندان اسکندر(مدرسه ضیاییه)

قدمت ساخت آن را به زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران میرسد که از این بنا به عنوان زندان استفاده می‌ شد.

بعداز ظهر شنبه 26 مهر ماه

آتشکده زرتشتیان

آتشكده يزد، گرچه بنايي بسيار كهن ندارد و بنايش نزديك به 80 سال پيشينه داشته باشد اما آتشي كه درون آن مي­سوزد بيش از 1500 سال است كه روشن مانده است.

یکشنبه 27 مهرماه 93  به طرف شهر میبد

چاپارخانه میبد

جنب کاروانسرای شاه عباسی قرار دارد که جزیی از مجموعه کاروانسرا، آب انبار، یخچال و ساباط می باشد و قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد یکی از مراکز عمده پستی و چاپاری قدیم بوده است که در مسیر راه باستانی ری کرمان احداث شده است .

یخچال میبد

کبوتر خانه میبد

کبوترخانه‌ها یا کفترخانه‌ها، که بدان‌ها کبوترخان نیز اطلاق می‌شده برای گردآوری کود کبوترها و دیگر پرندگان، جهت مصارف کشاورزی ساخته می شده است. – کود کبوتر در گذشته استفاده های بسیاری در صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروت داشته است از دیرباز، برای استفاده از گوشت و کود کبوتران، ساختن کبوترخانه معمول بوده است.

چَک‌ چَک يا چکچکو يکي از زيارتگاه‌ هاي مهم زرتشتيان است. اين زيارتگاه که زرتشتيان به آن پيرسبز نيز مي‌ گويند

اردکان روستای خرانق

منارجنبانی که در دوران سلجوقی ساخته شده و بسی کهنسال تر از منارجنبان اصفهان است.

باغ دولت آباد

این باغ  دارای مرتفع ترین بادگیر شناسایی شده در ایران است.

دوشنبه 28مهر  حرکت از یزد به طرف کرمان ساعت هفت صبح.

نمایشگاه کتاب کرمان(سفر ما از لحاظ فرهنگی هم با رفتن به نمایشگاه کتاب کرمان کامل شد)

شش صبح سه شنبه 27 مهر

برای بازدید از ارگ تاریخی  از کرمان به مسافت 190 کیلومتر به طرف بم حرکت کردیم.

ارگ بم بزرگترین سازه خشتی جهان

در مسیر برگشت از بم در شهر ماهان که در  25 کیلومتری کرمان قرار دارد از باغ زیبای شازده ماهان دیدن کردیم.

و در آخر شعری که بابایی در مورد سفر سرود.